Boeken over leesbevordering
Leesbevordering, waar begin je? Hoe verleid je een kind tot lezen? Hoe maak je van een kind een kritische lezer met een smaak en mening? En hoe help je kinderen hun weg te vinden door het boeken-landschap? Deze boeken kunnen daarbij een helpende hand bieden of je nou wilt beginnen met leesbevordering of er in wilt groeien.
Bij ieder boek hebben we een korte toelichting gegeven waarom wij achter deze boeken staan. De boeken zijn gesorteerd op diepgang en complexiteit. Hoe verder je naar beneden scrolt hoe dieper de boeken op de stof in gaan.
Brieven aan Miyo
Martin Bootsma
Brieven aan Miyo biedt een unieke inkijk in het onderwijs door de ogen van een gepassioneerde leraar. In een serie brieven aan zijn stagiaire Miyo deelt Martin Bootsma zijn rijke ervaring en liefde voor literatuur. Hij toont hoe het lezen van klassieken met kinderen kan bijdragen aan diepere verbindingen en een levendige leeromgeving. Door verhalen, persoonlijke anekdotes en wijsheden nodigt Bootsma lezers uit om samen met hem na te denken over het belang van lezen, traagheid in een snelle wereld, en de rol van de leraar als verhalenverteller. Een inspirerend boek voor iedereen die zich betrokken voelt bij onderwijs en de kracht van verhalen.
Waarom dit boek?
De vakliteratuur van de leerkracht is jeugdliteratuur. Dat is waar wij in geloven en Martin Bootsma is het met ons eens. In dit boek biedt hij veel inspiratie en verleidt hij je om ‘de lezende leerkracht’ te worden die wij iedere leerling gunnen. Niet alleen vertelt hij over het belang van het lezen van jeugdboeken maar ook het belang van traag lezen en herlezen. Toegankelijke inspiratie!
Telos uitgevers – €21,99


Werkvormenboek leesbevordering
Tanja de Jonge
Speciaal voor docenten, leerkrachten, leesconsulenten en andere leesbevorderaars Het werkvormenboek leesbevordering bevat 90 inspirerende werkvormen om mee te werken in lessen op school, in de bibliotheek of in de buitenschoolse opvang. Geordend naar doelstelling. Het boek bevat negen categorieën met elk tien werkvormen.
De categorieën zijn: kennismaken met boeken, kiezen, interactief lezen, praten over lezen, creatieve verwerking, creatief schrijven, beoordelen/reflecteren, boekpresentatie en levendige leesomgeving.
Waarom dit boek?
Dit boek geeft kant en klare lesideeën. Voor als je niet weet waar te beginnen of nog extra inspiratie zoekt. De werkvormen zijn duidelijk op één spread uitgewerkt en makkelijk toe te passen op je eigen situatie. Ervaring leert dat kinderen en volwassen het erg leuk vinden om op speelse en gevarieerde manieren in aanraking te komen met nieuwe boeken of dieper in te gaan op reeds bekende boeken. Een must voor iedere lerarenkamer.
De Jonge Educatief – €22,95
Ganzenbord Boekenspel
Dit spel kent geen winnaars. Het gaat erom gericht te ‘snuffelen’ aan de boeken. Wat het spel oplevert, is dat de deelnemers in korte tijd kennismaken met een flink aantal boeken.
Lees meer
Voorbereiding
Kies bij elke kaart een geschikt boek uit. Maak bij het kiezen gebruik van de (school-) bibliotheek.
Het spel wordt klaargelegd
– Leg de veertig boeken op tafels zodat de deelnemers er makkelijk langs kunnen lopen.
– Leg op elk boek een cijferkaart van het spel.
– Maak een cirkel van de boeken: laat het cijfer 1 aansluiten aan het cijfer 40. De kring met veertig boeken vormt het ganzenbordspel.
Spelverloop
De deelnemers zijn zelf de pionnen. Ze spelen het spel in tweetallen en gaan met een dobbelsteen van vraag naar vraag. Om elkaar niet in de weg te lopen, begint niet elk tweetal bij hetzelfde cijfer. Elk tweetal speelt de cirkel rond: dus wie bij vijf begint, eindigt ook bij vijf.
De spelers bespreken het boek aan de hand van de vraag op de spelkaart.
Na afloop kiest elk tweetal het boek dat de meeste indruk heeft gemaakt. Dit boek presenteren ze aan de groep en ze vertellen waarom het hun opviel.
Aantal spelers
in tweetallen 2 – 16 spelers
in drietallen 3 – 24 spelers
Duur
20 – 30 minuten
Waarom dit spel?
Ganzenborden met boeken is een van de werkvormen in het hier boven genoemde boek. Dit spel is een mooie aanvulling op deze werkvorm.
Niet alleen om in de klas de nieuwe boeken uit de schoolbibliotheek te introduceren maar ook in de lerarenkamer.
De JONGE Educatief – €18,95


Open boek
Jos Walta & Jozefien de Leest
Als kinderen met plezier en interesse lezen, lezen ze meer en beter. Kinderboeken zijn daarom belangrijk voor de leesbevordering.
Leesbevordering zou daarom de basis van het leesonderwijs moeten zijn. Dat is het uitgangspunt van dit handboek.
Daarin speelt de leescoördinator de rol van spin in het web. Een adequate schoolbibliotheek is de motor. De boekenkring zorgt voor de verbinding van de werkvormen als rotonde van de leesbevordering.
Lees meer
De visie op leesbevordering is voorzien van vele praktische tips en uitwerkingen.
Jos Walta, die de gelijknamige cursus voor leescoördinatoren ‘Open boek’ heeft ontwikkeld schreef dit inspirerende boek; een aanrader voor iedereen die met kinderboeken werkt.
192 pagina’s.
Waarom dit boek?
Iedere school heeft minstens één ambassadeur van het boek nodig, de leescoördinator. Met de Open boek cursus leer je je weg vinden binnen deze rol. Met het boek heb je houvast tijdens je opleiding maar is daarbuiten ook heel inspirerend om te lezen.
De Boekenberg – €32,50
Leespraat
Aiden Chambers
De twee populaire boeken van Aidan Chambers, Vertel eens en De Leesomgeving, zijn samengevoegd en herzien! Deze uitgave is een must voor iedereen die met kinderen werkt of dat in de toekomst gaat doen. Vragen als: ‘Op welke manier kun je kinderen het beste enthousiasmeren voor lezen? Hoe kun je kinderen helpen om goed te praten over datgene wat zij gelezen hebben?’ worden in de tekst beantwoord. Chambers’ ideeën over het lezen van kinderen berusten op zijn jarenlange ervaring in vrijwel alle takken van onderwijs. Meer dan tien jaar spraken hij en zijn collega’s met kinderen over boeken en lezen en bestudeerden zij de receptietheorieën. Hun inzicht in het lezen van kinderen en in de mogelijkheden dat lezen te stimuleren en te verdiepen is, is vastgelegd in De Leesomgeving en Vertel eens.
Waarom dit boek?
Deze boeken geven een praktisch houvast hoe je een prettige en verleidelijke leessfeer creëert voor kinderen. Wat is jouw invloed als ‘helpende volwassene’ en hoe benut je deze rol optimaal? En nog veel belangrijker: hoe help en stimuleer je kinderen in het begrijpen en uiten van hun mening en gedachten van het net gelezen boek?
NBD biblion – €30,95


Rijke taal
Anneke Smits en Erna van Koeven
Een groot deel van de lessen op Nederlandse basisscholen gaan over taal: lezen, schrijven, spelling, grammatica, woordenschat, mondelinge communicatie. Toch verliest Nederland al jaren internationaal terrein als het gaat om leesprestaties. En ook de leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is significant afgenomen; ze voelen zich weinig betrokken bij het leesonderwijs. Terwijl goed kunnen lezen en schrijven een voorwaarde is voor digitale geletterdheid. En dat is essentieel om te kunnen functioneren in onze digitale samenleving. Goed leren lezen en schrijven leer je bij uitstek op school. Maar waar moet je als leerkracht beginnen als je moet kiezen uit het enorme aanbod van leerlijnen, methodes, toetsen, handreikingen en tips voor taal en lezen?
Lees meer
Rijke taal gaat over taal- en leesdidactiek voor het basisonderwijs. Het slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met wetenschappelijke bronnen. Rijke taal bevat geen traditionele verdeling in taaldomeinen, maar de hoofdstukken zijn afgestemd op het creëren van rijke contexten, het kiezen van rijke teksten en het vormgeven van actief denken over taal en interessante onderwerpen. Daarmee geeft dit boek je tientallen praktische handvaten om leerlingen de juiste ondersteuning te bieden en een goede taalbasis (mee) te geven.
Rijke taal is bedoeld voor iedereen die inzicht wil krijgen in wat goed taal- en leesonderwijs is én daarmee aan de slag wil gaan. Dat kunnen werkende leraren, logopedisten, IB’ers en remedial teachers zijn, maar ook bachelorstudenten, post-hbo-studenten of master-studenten op het gebied van educatie of logopedie. Erna van Koeven is hoofddocent binnen de afdeling Educatie en Bewegen van Hogeschool Windesheim. Ze is onderzoeker bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT en zij maakt deel uit van de leerkring Geletterdheid en Schoolsucces. Anneke Smits is lector bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT van Hogeschool Windesheim en zij maakt deel uit van de leerkring Geletterdheid en Schoolsucces. De auteurs doen regelmatig verslag van hun eigen werk met scholen in de veelgelezen blog geletterdheidenschoolsucces.blogspot.com.
Waarom dit boek?
Rijke taal is in het onderwijs het nieuwe houvast. Geen methodes die trucjes aan leren maar kwaliteit jeugdliteratuur die verdieping bied. In dit boek lees je over hoe deze boeken gebruikt kunnen worden in het onderwijs en wat er bij komt kijken, met extra aandacht voor de kinderen met een ander leerpatroon (denk aan dyslexie-, TOS-, NT2- en begaafde leerlingen). Dit naslagwerk vertelt er alles over.
Uitgeverij Boom – €43,50